Analizy jakości kształcenia w szkołach wyższych często wiążą wysoką jakość z aktywnością naukową pracowników jednostki prowadzącej studia. Opublikowanie przez Narodowe Centrum Nauki zestawienia wnioskodawców w konkursach o granty badawcze z lat 2013—2017, a jednocześnie dostępność informacji z ogólnopolskiego systemu monitorowania ekonomicznych losów absolwentów pozwalają na dokonanie próby weryfikacji tej zależności. Zasadnicze wyniki analiz dotyczą uczelni, których jednostki występowały o granty w zakresie nauk ekonomicznych. Prowadzone badania wskazują na niezbyt silny, ale statystycznie istotny związek między zarobkami absolwentów a aktywnością naukową kadr akademickich.
aktywność naukowa, jakość kształcenia, zarobki absolwentów, szkoły wyższe
A23, I21, J29, H89
Błażejowski, J. (2007). Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym — perspektywy Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego. W: T. Szulc (red.), Jakość kształcenia w szkołach wyższych. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
Brzezicki, Ł., Prędki, A. (2018). Pomiar efektywności publicznych szkół wyższych za pomocą metod DEA, SFA oraz StoNED. Wiadomości Statystyczne, (5), 5—24.
Ernst & Young, IBnGR (2010). Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020. Warszawa: Ernst & Young, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
Rocki, M. (2018a). Rynkowa wycena absolwentów studiów ekonomicznych w Polsce. Ekonomista, (1), 89—102.
Rocki, M. (2018b). Jakość kształcenia a ekonomiczne losy absolwentów. Analiza przypadków. Nauka i szkolnictwo wyższe, (1), 219—239.
Whitehouse, C. H. (2001). Citation rates and impact factor: should they matter? The British Journal of Radiology, (74), 1—3.
Wnuk-Lipińska, E., Wójcicka, M. (1995). Projekt recenzowania jakości kształcenia w polskich uczelniach.
W: E. Wnuk-Lipińska, M. Wójcicka (red.), Jakość w szkolnictwie wyższym. Przykład Polski (s. 145—184). Warszawa: Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski.
Wójcicka, M. (1995). Zapewnianie jakości kształcenia w polskich uczelniach — założenia i wyniki badań ankietowych. W: E. Wnuk-Lipińska, M. Wójcicka (red.), Jakość w szkolnictwie wyższym. Przykład Polski (s. 9—24). Warszawa: Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski.
Wójcicka, M. (2001). Ewaluacja, ocena, pomiar. W: M. Baster-Grąślewicz, M. Wójcicka (red.), Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym. Słownik tematyczny (s. 36—38). Warszawa: Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski.